WiLdBiRd

Friday, July 6, 2007

قلق





احساس القلق ملازم لى منذ صغرى

لا اعلم حقا ان كنت اعتدت عليه ام هو من اعتاد علي

ولكن لا اجد تحسنا لتلك الاعراض التى تنتابنى

فما ان يزداد قلقى حتى اتوقع حدوث كل مايمكن تخيله

اعتقد ان عقلى الباطن يحاول ان يخفف من هول ماسيحدث


واعتقد ان الشئ الاسوأ لو حدث

فسيكون هذا اقل فظاعة مما يدور فى عقلى فى ذلك الوقت

فهل ترى استطيع يوما انى اتغلب على قلقى الداخلى

بالرغم أنى لا اشعر أنه خوف مرضى بدون سبب

بل حقا تكون هناك أسباب أراها عادة مقنعة

إما الاشخاص ذوى أهمية خاصة

او الاشياء لها مدلول قوى

اوقد تكون كلها حجج واهية

لأبرر قلقى




posted by WiLdBiRd at 1:22 AM

8 Comments:

هو قلق وبس
انا هعيط
دا الحجج مفيش اسهل منها والله
المدونة الطبية الجميلة المصاحب عنوانها بمدونتك
فيها موضوع عن طلبة الدراسة الجامعية ومدى اصاباتهم بالــ
Mental illness
اه يادماغى
ربنا يصبرنا

July 6, 2007 at 1:16 PM  

mental illness

هو فيه بعد اللى احنا فيه ده حاجة

معلش يارونا اكيد كأبتك

بس غصب عنى

انا عندى القلق ده وحش اوى

بس زى ماقولت مش من غير سبب

بس هو اكيد برضوه بيعملى مشكلة

July 8, 2007 at 9:33 PM  

صدقينى من القلق ما هو مفيد

وبالذات قلق الامتحانات

مش أحسن من ما يبقى عندك امتحان ومش همك خالص؟؟

يارب يكون عندك فى حدوده الطبيعية اللى تدفعك للأمام دايما ان شاء الله

July 9, 2007 at 4:08 PM  

فعلا قلق الامتحانات لازم يكون فى الحدود الللى تدفع للنجاح

مش للاحباط والفشل

كنت اقصد بقلقى هنا خارج نطاق الدراسة شوية لظرف مريت بيه

بس الحمد لله عدى على خير

July 13, 2007 at 12:03 AM  

بالنسبه لقلق الامتحانات فرائي ان ده طبيعي الي مش طبيعي الي انا فيه وهو انك متكونش قلقان من اي شئ انك تكون متخدر دايما ومش حاسس باي حاجه اما بقي بالنسبه لقلق عموما بعيدا عن نطاق الامتحانات ووجع القلب ده فسبيها علي الله طول ما الواحد قريب من ربنا يبقي خلاص كل شئ كويس دايما اذكري الله ده علاج حلو قوي للقلق بجد لو انا قلقت في يوم من الايام يعني هعمل كده .
علي فكره طريقة الكتابه كانت جامده بجد انتي بتعبري عن ناس كتير قوي

July 14, 2007 at 2:31 AM  

ربنا يكرمك

لجوءنا فى الاول والاخر لربنا طبعا

مافيش حد يملك حاجة من امره

لكن كلنا بشر

بالنسبة للامتحانات

الموضوع مش مستاهل لانى لو قلقت يمكن يحصل لى حاجة

وانا قولت عاوزة اطلع من الكلية سليمة

بالنسبة لطريقة الكتابة انا بعبر عن اللى جوايا

والارواح بتتشابه

والظروف بتجمعنا كلنا

فى حالات متشابهة

لاننا بشر :)

July 14, 2007 at 8:20 PM  

طالما انت بشر يبقى القلق
جزء طبيعي فيكي

وكون الافكار السوداء بتتزاحم وتتكالب عليك
دا زي انت ما قلتي ناتج عن
اهمية الاشخاص او الاحداث

بس القلق قاتل لما بيزيد عن حده

الحمد لله
روضت قلقي منذ زمن
القالق بيكون دايما مصاحب لانتظار شيء ماء
انا بقى بقيت علطول مهيأة نفسي لكل النتائج
سواء حلوة او وحشة

القلق مش هايغير شيء
هايتعب اعصابنا وخلاص

فانا
باتوكل على الله في كل شيء
باتوكل مش باتواكل

سلام واتمنى
تقدري تتغلبي على حالة القلق دي

July 25, 2007 at 10:48 PM  

فعلا لحظت موضوع ترويض القلق اللى انت عملاه ده

لما كنتى بتتكلمى عن حادثة السرقة

فعلا المفروض نكون مستعدين لحدوث اسواء حاجة

بس انا بقى بسيبها لوقتها

بتوقع الاسواء ده فى لحظتها

احاول اتغلب عليها

واتوكل مش اتواكل انا كمان
:)

July 26, 2007 at 5:44 AM  

Post a Comment

<< Home