WiLdBiRd

Wednesday, April 18, 2007

اكتب ولا .....لا

اخدت وقت شوية على مابدات اكتب فى البلوج
طبيعى لانى مترددة جدا فى اى خطوة اخدها
بالنسبة لى مش جديد عليا انى اكتب
مانا بكتب من زمان
مش اوى يعنى
بس من اعدادى
ومش بكتب دى يعنى بألف قصص وروايات ولا بكتب كتب
لا
هو بس تدوين لاحداث يومية
واخراج لاى حالة جوايا على الورق
زهقانة
فرحانة
مترددة
متضايقة
بس اقرب صديق ليا من الاشياء يعنى
هو قلم وورقة وكتاب
ومع التكنولوجيا الحديثة
بقى كيبورد وشاشة
مصير اللى اى حاجة بكتبها قبل كده
الزبالة
لاحساسى بانها حالة وخرجت
لكن دلوقتى لما اكتب على بلوج الموضوع هيفرق اكيد
فى ناس هتقرا
طيب مين برضوه يهمه يقرا كلامى
او تدويناتى الشخصية
اللى اكيد بيكتبوا وانا برضوه بقرا لهم
اكيد هستفيد منهم
بس الله اعلم هما هيسفيدوا باية منى

posted by WiLdBiRd at 2:37 AM

16 Comments:

اكتبى

أنا عن نفسى مابعرفش أكتب

وكانت اول مرة اكتب حتى بينى وبين نفسى كانت على البلوج اللى حضرتك نورتيه

المهم انا كنت بنصحك تكتبى لأنك هتحسى احساس المشاركة مع ناس بعيد عنك شوية

واكتبى كمان لأن بان من أسلوبك انك شخصية ممتازة وانا عن نفسى مهتم أعرف أكتر عن الشخصية دى

اكتبى....ولكى منا جميعا كل تأييد

April 18, 2007 at 3:19 AM  

فكرت أصلا أكتب لماذا يجب الندوين، التدوين مش إخراج كل حاجة بداخل الواحد، هو شبيه جدا بفكرة الباب الموارب، اللي هو حاجة نحب الناس تشاركنا فيها ويلمسونا فيها وفي نفس الوقت مش مفروضة على حد، بمعنى ان اللي مش عايز يقرا ميقراش المدونة دي وخلاص ، لأن المسألة مش عرض وطلب أبدا

فيه حاجة تانية أنا مستغرب إن صاحب(ة) التدوينة السابقة اللي دعى للفخر الذاتي وآمن بمعجزة كل فرد على حد هو هو من يتردد في قرار بسيط زي التدوين، علما بأن البلوجسفير مليان ناس عادية زينا وعباقرة وكلاب بحر بردو، وهي فكرته التعددية والطرح والتداول، فأقصد يعني إنه مش برلمان أو منتدى فكري الواحد داخله عشان يتردد ويقول هقول إيه وأقول ليه

April 18, 2007 at 10:40 AM  

هى لافكرة عرض وطلب ولا حاجة

هى احترام لعقول اللى الناس اللى قدامى

وانا مش عاوزة اتعامل مع ناس عادية ولا عباقرة ولا التالتة دى

انا عاوزة ناس فاهمانى مش اكتر

وبالنسبة للتردد

ده انت لسه ماشوفتش حاجة

الموضوع الجاى هيوضحلك اكتر

لكن لو كل كلمة هاكتبها او حاجة هحسها هلاقى عليها كومنتات كده

يبقى الورق اضمن بقى

:)

April 18, 2007 at 11:11 PM  

في رأيي احترام عقول الناس ييجي من بثهم اللي بداخل الواحد طالما بيحسه بدل ما يختلق شيء غير اللي حاسه

بالنسبة للتعليقات، فيه إمكانية وانت بتكتب بوست إنك تمنع التعليقات عليه، وبالتالي مش كل حاجة يبقى عليها تعليقات
، ولو إن التعليقات دي ضريبة التدوين، فإن كان من حقك أن تدون فمن حقي أن أعلق

أكرر يمكن إلغاؤها :)

April 18, 2007 at 11:50 PM  

اه مانا واخدة بالى انى يمكن الغاؤها :)

April 19, 2007 at 12:14 AM  

ute

April 20, 2007 at 1:31 AM  

أسف عالمشاركة السابقة الغير مقصودة

نصيحتى لك أن تكتبى ولا تهتمى الا بالتعليقات التى الغرض منها الافادة ولا أكثر

فالدنيا مليئة بحيوانات الراكون الذين يتفنون فى اخراج رائحتهم الكريهة بشتى الطرق

نصيحة لكى خذى منهم ما يفيد وتجاهلى رائحتهم الكريهة فأنتى بتجاهلك هذا تثبتى حقيقة يعترف بها الجميع أنك أفضل منهم بمراحل فى عيون الناس

وما يتضح من أسلوب كتابتك فى هذه التدوينة أنك سيكون لكى كتابات مميزة باذن الله

وفقك الله أبدا يارب

وفى انتظار المزيد

April 20, 2007 at 1:38 AM  

شكرا لمرورك فارما وردك على التدوينة


لكن انا مش مع التشبيهات اللى انت قولتها

لكن مش عارفة

دى بقت سمة عامة للتدوينات وهى التشبيه للبعض بالحيوانات فى صفاتها



لا يهم من سيعلق وبماذا سيعلق

ولكن المهم انى سعيدة بتشريفكم جميعا وردكم عليا

سواء هذا الرد هيرضينى او لا

لكن بالتاكيد هستفيد منه :)

April 20, 2007 at 12:23 PM  

I am unwritten, can't read my mind, I'm undefined
I'm just beginning, the pen's in my hand, ending unplanned

Staring at the blank page before you
Open up the dirty window
Let the sun illuminate the words that you could not find

Reaching for something in the distance
So close you can almost taste it
Release your inhibitions
Feel the rain on your skin
No one else can feel it for you
Only you can let it in
No one else, no one else
Can speak the words on your lips
Drench yourself in words unspoken
Live your life with arms wide open
Today is where your book begins
The rest is still unwritten


Natasha Bedingfield - Unwritten

التدوينة فكرتني بالأغنية دي

April 20, 2007 at 5:52 PM  

المهم يعنى خير؟
:)

April 22, 2007 at 3:18 PM  

يجب أن تكتبي

احلي حاجه في الدنيا الكتابه
أنا شخصيا
أحمل دوما قلم
وممكن اكتب علي اي ورقه
أذكر أنني كنت أقضي بعض المصالح وجاءت لي بادرة قصيده ... حاولت حفظ ما خطر لي بتكراره وذهبت مسرعا لأشتري قلم وجبت ورقه قديمه ومكتوب فيها وكتبت في ظهرها حتي لا أنسي ما خطر لي بل وزدت عليه حتي أتممتها قصيده وتظل من أقرب ما كتبت لنفسي لأنها كتبت في لحظه ويظل القلم الحبر الأحمر الوحيد الذي وجدته عند البائع له ذكري جميله كلما أراه أتذكر الموقف والقصيده
..
هذا حال من يكتبون القلم والورقه أو الكيبورد طبعا أقرب الأشياء لهم فلتعملي علي ألا تتركيهم أبدا ولتكتبي ما يخطر علي بالك من مشاعر لأنها في النهايه ..... إحساس جميل أو موقف يستحق أن ندونه لنتذكره دوما

May 7, 2007 at 3:35 AM  

MAHMOUD FARAG :

انا هاكتب علشان زى ماقولت وقال كاسبر هاحسس باحساس حلو اوى وهو المشاركة

انى اشارك ولو بكتاباتى البسيطة ناس زيكم

موقف حلو اوى اللى حكيته

بس كويس انك ماكتبتش على الورق الممهم اللى كان معاك



:)

May 9, 2007 at 4:14 PM  

أنا أساسا مكنش معايا أي ورق
دي ورقه قديمه لاقيت ظهرها فاضي قلت أكتب فيه بدل ما الكلام يضيع في الهوا
سمعت أن محمد عبد الوهاب كان يسوق عربته وفجأه جاءه الإلهام بجمله لحنيه موسيقيه مميزه فبحث في العربه عن ورقه ولم يجد
فنزل من العربه وتوجه لجزار موجود بالشارع وطلب منه ورقة لحمه وكتب عليها جملته الموسيقيه .... لو لم يكن كتبها لنساها ... دي فايدة الورق ... حتي ورق اللحمه

May 9, 2007 at 9:43 PM  

ههههههههه

مش عارفة ليه جه فى بالى ان معاك ورق

هوس الورق تقريبا

يللا لحمة لحمة كله بفايدة

May 10, 2007 at 12:16 AM  

انا برضه كنت زيك يا هبة..بكتب في ورق من ايام اعدادي
بس من ساعة ما دخلت الكلية وانا بطلت اكتب مش عارفة ليه
بس الحمد لله رجعت للكتابة تاني

September 7, 2007 at 11:13 PM  

Snow Princess
كويس انك رجعتى

ماتبطليش كتابة
:)

September 11, 2007 at 2:16 AM  

Post a Comment

<< Home